ბიზნესის, ტექნოლოგიის და განათლების
ფაკულტეტი
ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი

პროფესორი საბუნებისმეტყველო განათლების მიმართულებით, საბუნებისმეტყველო განათლების კვლევითი ცენტრის SALiS
დამფუძნებელი და ხელმძღვანელი, განათლების სადოქტორო პროგრამის ხელმძღვანელი





მარიკა კაპანაძემ წარმატებით დაამთავრა თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი ბიოფიზიკის სპეციალობით, სწავლა განაგრძო რუსეთის მეცნიერებათა აკადემიის ცილის ინსტიტუტის ასპირანტურაში და დაიცვა დისერტაცია თემაზე: „ადამიანის პანკრეასის პოლიპეპტიდის მუტანტების სტაბილურობის შესწავლა“. 2004 წლიდან აქტიურად მუშაობს საბუნებისმეტყველო განათლების მიმართულებით, 2008 წლიდან ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტის პროფესორია. პედაგოგიურ საქმიანობასთან ერთად კოორდინირებას უწევს საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების განათლების პროექტების დანერგვას საქართველოში. 2010-2012 წლებში იყო TEMPUS-ის პროექტის პირველი ქართველი კოორდინატორი. მისი ხელმძღვანელობით დაინერგა საქართველოში ევროკომისიის მე-7 ჩარჩო-პროგრამის ფარგლებში დაფინანსებული პროექტები PROFILES და Chain Reaction. ამჟამად ERASMUS+ პროექტის ESTA – ს კოორდინატორია საქართველოში. გაცვლითი პროექტების ფარგლებში კითხულობდა ლექციებს ევროპის უნივერსიტეტებში, მათ შორის – ბრემენის (გერმანია), ლიმერიკის (ირლანდია), ლინეუსისა (შვედეთი), მალტის (მალტა) და კლაგენფურტის (ავსტრია) უნივერსიტეტებში. მარიკა კაპანაძე DAAD-ის დაფინანსებით კვლევით საქმიანობას ეწეოდა ბერლინის თავისუფალ უნივერსიტეტში. ის რამდენიმე საერთაშორისო რეფერირებადი ჟურნალის რედკოლეგიის წევრია, ასევე საერთაშორისო რეფერირებადი ჟურნალის – ARISE დამფუძნებული და რედაქტორია. მარიკა კაპანაძე თანამშრომლობს ევროპისა და ამერიკის ბევრ უნივერსიტეტთან, აწარმოებს ერთობლივ კვლევებს საბუნებისმეტყველო განათლების მიმართულებით. მან მიიღო მიჩიგანის უნივერსიტეტის დაფინანსება და 2018 წლის შემოდგომაზე იმყოფებოდა ამერიკის შეერთებულ შტატებში. ის არის მრავალი სამეცნიერო პუბლიკაციის ავტორი.

სამეცნიერო ინტერესის სფეროები / კვლევითი ინტერესები

  • საბუნებისმეტყველო განათლება
  • კვლევაზე დაფუძნებული სწავლება და მისი როლი სასწავლო პროცესში
  • სწავლისა და სწავლების თანამედროვე მიდგომები
  • მოსწავლეთა და სტუდენტთა მოტივაცია საბუნებისმეტყველო საგნების სწავლებისას
  • საბუნებისმეტყველო საგნების მასწავლებლების დამოკიდებულებების განვითარება

  1. Feldman, A., Belova, N., Eilks, I., Kapanadze, M., Mamlok-Naaman, R., Rauch, F. (2025) Science Teacher Action Research in Top Tier Science Education Journals: A Review of the Literature. Journal of Science Teacher Education, 36(1), 1-27, https://doi.org/10.1080/1046560X.2024.2366713
  2. Mgeladze, A., Kapanadze, M., & Chakhaia, L. (2024). From Measuring to Action: The Next Steps in Physics Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge. Science Education International, 35(4), 429-438.
  3. Javakhishvili, N., Kapanadze, M., & Dzagania, L. (2024). Individual, Vocational, and Societal Dimensions of Relevance of Science Education. Science Education International, 35(1), 40-53.·       Kapanadze, M., Javakhishvili, N., & Dzagania, L. (2023). Investigating the relationship between students’ interest in physics and environmental attitudes in Georgia. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(8), em2308. https://doi.org/10.29333/ejmste/13429·
  4. Kapanadze, M., Jonas-Ahrend, G., Mazzolini, A., and Joubran, F. (2023) Evaluation of Physics Textbooks, in The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics, edited by M. F. Taşar and P. R. L. Heron. (pp. 17-1–17-30), AIP Publishing, Melville, New York.
  5. Feldman, A., Belova, N., Eilks, I., Kapanadze, M., Mamlok-Naaman, R., Rauch, F., & Taşar, M. F. (2022). Action Research: A Promising Strategy for Science Teacher Education. In Handbook of Research on Science Teacher Education (pp. 352-362). Routledge.
  6. Slovinsky, E., Kapanadze, M., & Bolte, C. (2021). The Effect of a Socio-Scientific Context-Based Science Teaching Program on Motivational Aspects of the Learning Environment.EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education17(8), em1992.   https://doi.org/10.29333/ejmste/11070
  7. Nadiradze, L., Kapanadze, M., Kvirkvelia, B. (2020) Use of Technologies, as the effective instrument for enhancing of motivation in the process of Physics Teaching, INTED2020 Proceedings, ISBN: 978-84-09-17939-8, ISSN: 2340-1079, doi: 21125/inted.2020.0828, (pp. 2768-2773)
  8. Eilks, I., Frerichs, N., Kapanadze, M., Laudonia, I., Krause, M. und Rauch, F. (2020) ARTIST – Eine internationale Kooperation zur Stärkung von Aktionsforschung in der Lehrer/innenbildung. In: Habicher, C. Juen-Kretschmer, T. Kosler, C. Lechner, C. Oberhauser, A. Oberrauch, M. Tursky-Philadelphy, F. Rauch, & A. Schuster (Ed.), Nachhaltige Bildung, Wien:Präsens (2020), (pp. 169 – 183)
  9. Kapanadze, M. (2019) Implementation of the Chain Reaction project in Georgia. In: S. Bevins (eds.), L. Lehane (eds.) & J. Booth (eds.), Comparative Perspectives on Inquiry-Based Science Education. IGI Global Publishing, DOI 10.4018/978-1-5225-5439-4
  10. Eilks, I., Freirichs, N. & Kapanadze, M. (2018) Action Research to Innovate Science Teaching. In: I. Eilks, S. Markic & B. Ralle (eds.), Building Bridges Across Disciplines, Publisher: Aachen, Shaker, (pp. 191-196)
  11. Sheety, A., Kapanadze, M. & Joubran, F., (2017) High School Teachers’ Perceptions Regarding Inquiry-Based Curricula in United States, Georgia, and Israel. In: Roofe, C. Bezzina (eds.), Intercultural Studies of Curriculum, DOI 10.1007/978-3-319-60897-6_4, Palgrave, Macmillan
  12. Kapanadze, M., Slovinsky E. & Bagatrishvili, N., (2016) Pupils Research Briefs – Implementation of the project Chain Reaction in Georgia. In: I. Eilks, S. Markic & B. Ralle (eds.), Science Education Research and Practical Work, Publisher: Aachen, Shaker, (pp. 71 -80)
  13. Kapanadze, M., Bolte, C., Schulte, Th., Slovinsky, E., (2015) Stakeholders’ Views on Science Education – Curricular Delphi Study in Georgia. American Educational Research Journal 3(7), (pp. 897-906)
  14. Kapanadze, M., Bolte, C., Schneider, V., Slovinsky, E., (2015) Enhancing Science Teachers’ Continuous Professional Development in the Field of IBSE and other Aspects of Innovative Science Lessons. Journal of Baltic Science Education, 2015, Vol.14, (2), (pp. 254 -266)
  15. Kapanadze, Marika, Slovinsky Ekaterine; (2014) Science Education for Sustainable Development and Project Chain Reaction in Georgia, In: I. Eilks, S. Markic, & B. Ralle (eds.), Science Education Research and Education for Sustainable Development, Publisher: Aachen: Shaker (2014), (pp. 291-296)
  16. Kapanadze, M., & Slovinsky, E., (2014). Stakeholders’ Views on Science Education in Georgia – Curricular Delphi Study. In: C. Bolte, J. Holbrook, R., Mamlok-Naaman, & F. Rauch, (Eds.). Science Teachers’ Continuous Professional Development in Europe. Case Studies from the PROFILES Project (pp. 24 – 30). Berlin: Freie Universität Berlin (Germany) / Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Austria)
  17. Kapanadze, M., & Slovinsky, E., (2014). Teacher’ Owenership towards developing new PROFILES Modules. In: C. Bolte, & F. Rauch, (Eds.). Enhancing Inquiry-based Science Education and Teachers’ Continuous Professional development in Europe: Insights and Reflections on the PROFILES Project and other PROJECTS funded by the EUROPEAN Commission. (pp. 118 – 121) Berlin: Freie Universität Berlin (Germany) / Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Austria).
  18. Kapanadze, M., Eilks, I.; (2014) Supporting Reform in Science Education in Central and Eastern Europe – Reflections and Perspectives from the Project TEMPUS-SALiS, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2014, 10(1), (pp. 47-58)
  19. Kapanadze, M., & Slovinsky, E., (2014). Inquiry-based Science Education within the Project PROFILES in Georgia. In: C. Bolte, & F. Rauch, (Eds.). Enhancing Inquiry-based Science Education and Teachers’ Continuous Professional development in Europe: Insights and Reflections on the PROFILES Project and other PROJECTS funded by the EUROPEAN Commission. (pp. 112 – 118). Berlin: Freie Universität Berlin (Germany) / Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Austria).
  20. Kapanadze, Marika; Markic Silvjia., (2013) A broad view on Georgian science teachers´ and science student teachers` beliefs about teaching and learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2013, 9(2), (pp. 143-154)
  21. Eilks, I., Kapanadze, M., (2013) Student Active Learning in Science (SALiS) – The theoretical and organisational framework of a TEMPUS IV project. In: Chimica nella Scuola (2013)
  22. Schneider, V., Kapanadze, M., Bolte, C., Slovinsky, E.: (2013) Project PROFILES and Development of In-service Teachers’ “Stages of Concerns” Regarding IBSE in the Context of the Implementation of PROFILES Modules in Georgia. Proceedings of the International Conference on Physics Education, ICPE-EPEC, 2013, Prague, (pp.1039 – 1043)
  23. Shulte Theresa; Bolte Claus; Kapanadze Marika & Co. (2013) A Comparative Analysis of Stakeholders’ Views on Science Education from five Different PROFILES Partner Countries – Results of the Second Round of the PROFILES Curricular Delphi Study on Science Education. In: Proceedings of the 10th ESERA Conference, 2013, Nicosia
  24. Kapanadze, Marika; Janashia, Simon; Makashvili, Malkhaz; Eilks, Ingo; Stuckey, Marc; Markic, Silvija., (2012) Promoting student-active and inquiry-based science learning by the project SALiS. In: Proceedings of the 9th ESERA Conference, Lyon 2011
  25. Kapanadze, Marika; Janashia, Simon; Makashvili, Malkhaz; Eilks, Ingo; Stuckey, Marc; Markic, Silvija., (2012) Schüleraktives und Inquiry-orientiertes Lehren und Lernen fördern im TEMPUS-Projekt SALiS. In: D. Höttecke (Hrsg.), Konzepte fachdidaktischer Strukturierung für den Unterricht, Münster: Lit (2012), (pp. 586-588)
  26. Kapanadze, Marika; Janashia, Simon; Eilks, Ingo., (2012) Science teacher education by the cross regional TEMPUS-project SALiS. In: S. Markic, I. Eilks, D. di Fuccia, & B. Ralle (eds.), Heterogeneity and Cultural Diversity in Science Education and Science Education Research, Aachen: Shaker (2012), (pp. 215-218)
  27. Eilks, Ingo; Kapanadze, Marika; Childs, Peter E., (2012) Student Active Learning in Science (SALiS) – An introduction to the special issue. In: Chemistry in Action 97 (2012), (pp. 5-7a)
  28. Kapanadze, Marika., (2012) The Impact of the TEMPUS-project SALiS from the Perspective of Georgia. In: Chemistry in Action 97 (2012), (pp. 35-36)
  29. Eilks, Ingo; Kapanadze, Marika., (2012) Student Active Learning in Science (SALiS) The theoretical and organisational framework of a TEMPUS IV project. In: Collection of papers of the SALiS final conference, Tbilisi/GE (2012), (pp. 6-9)
  30. Kapanadze, M., (2011), Computersimulationen in Unterricht, GDCP Jahrestagungsband, Potsdam, In: D. Höttecke (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie, Berlin: Lit (2011), (pp. 525-527)
  31. Kapanadze M, Eilks I, Janashia S, Markis S, Stucky M, (2011) SALiS: Promoting Student Active Learning in Science, GDCP Jahrestagungsband, Oldenburg, Deutschland, 2011
  32. Kapanadze M., Tsereteli M. (2010) Naturwissenschaftliches Denken in der Lehrerausbildung von Georgien, GDCP Jahrestagungsband, Dresden, In: D. Höttecke (Hrsg.), Entwicklung naturwissenschaftlichen Denkens zwischen Phänomen und Systematik, Berlin: Lit (2010), (pp. 464-466)
  33. Kapanadze, M., Janashia, S., Eilks, I., (2010) From science education in the soviet time, via national reform initiatives, towards an international network to support inquiry-based science education – The case of Georgia and the project SALiS. In: I. Eilks & B. Ralle (eds.), Contemporary science education, Aachen: Shaker (2010), (pp. 237-242)
  34. Kapanadze M., Slovinskaya , Saginadze N. (2009) Schwerpunkte der Entwicklung der Lehrerstandards in Georgien, GDCP Jahrestagungsband, Schwebisch-Gmuend, In: D. Höttecke (Hrsg.), Chemie- und Physikdidaktik für die Lehramtsausbildung, Berlin: Lit (2009), (pp. 472-473)
  35. Griko Yu.V, Kapanadze M.Z. (1995) Purification and characterization of human pancreatic polypeptide expressed in E. coli., Biochemical and biophysical research communications, 213 (1), USA, 1995
  36. Kapanadze M.Z., Griko Yu.V., Privalov P.L. (1993) Production of Human Pancreatic Polypeptide in E. coli as a fusion of CRO repressor pfage Proceedings of 37th Annual Conference of Biophysical Society, Washington, USA, 1993

გამოცემული და რედაქტირებული წიგნები და სახელმძღვანელოები ქართულ ენაზე

  1. ნ. ბაღათრიშვილი, მ. კაპანაძე „კვლევაზე დაფუძნებული სწავლება“, გამომცემლობა „მერიდიანი“, თბილისი, 2018
  2. საბუნებისმეტყველო სასკოლო ექსპერიმენტების გზამკვლევი მასწავლებლებისათვის VII – XI კლასები, 2013
  3. საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების საფუძვლები, გზამკვლევი მასწავლებლებისათის, VII კლასი, 2013
  4. ბუნებისმეტყველება, I-VI კლასები, გზამკვლევი მასწავლებლებისათვის, 2011
  5. „უსაფრთხოდ მოძრაობის წესები“, მოსწავლისა და მასწავლებლის სახელმძღვანელო, II ნაწილი, თბილისი, 2009
  6. გაზეთ „დიალოგი“-ს სტატიების კრებული, თბილისი, 2009
  7. „უსაფრთხოდ მოძრაობის წესები“, მოსწავლისა და მასწავლებლის სახელმძღვანელო, თბილისი, 2008
  8. „ვისწავლოთ ერთად“, ინკლუზიური განათლების სახელმძღვანელო, თბილისი, 2008
  9. პრობლემაზე დაფუძნებული სწავლება, თბილისი, 2008
  10. როგორ ვასწავლოთ მოსწავლეებს აზროვნება, თბილისი, 2008
  11. დამხმარე მასალები პედაგოგებისათვის, თბილისი, II ნაწილი, 2008
  12. დამხმარე მასალები პედაგოგებისათვის, თბილისი, I ნაწილი, 2007
  13. ტერმინოლოგიური ლექსიკონი, I ნაწილი, 2007

 

მიმდინარე სალექციო კურსები

სალექციო კურსების კატალოგი

  • საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების კვლევაზე დაფუძნებული სწავლება;
  • სამაგისტრო ნაშრომი;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 1;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 2;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 3;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 4
  • საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების სწავლების საფუძვლები დაწყებით საფეხურზე;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 1;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 2;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 3;
  • სადოქტორო კოლოკვიუმი 4
  • აქტიური სწავლება ბუნებისმეტყველებაში დაწყებით სკოლაში – საბაკალავრო
  • აქტიური სწავლება ბუნებისმეტყველებაში საბაზო და საშუალო საფეხურზე – საბაკალავრო
  • ფიზიკის სწავლების საფუძვლები – სასერტიფიკატო
  • ფიზიკის სწავლების თანამედროვე მიდგომები – სასერტიფიკატო
  • კვლევაზე დაფუძნებული სწავლება ფიზიკაში – სასერტიფიკატო
  • პედაგოგიური პრაქტიკა – სასერტიფიკატო