SCHOOL OF ARTS AND SCIENCES
ILIA STATE UNIVERSITY

Direction:Gender and Cinema
Position:Assistant Professor





Salome Tsopurashvili defended her doctorate in 2017 at Tbilisi State University, International PhD Program in Gender Studies. Her dissertation, investigates transformation of women’s representations in the 1920s Soviet Georgian films. In 2018 with the financial support of Open Society Foundations, she was a post-doctoral researcher at International Gender Studies Center (IGS) at the University of Oxford. In 2019-2020 she was a research fellow at New Europe College in the frame of Pontica Magna 2019-2020 program (supported by Volgkswagen Stiftung), and in 2020-2021 she conducted a post-doctoral research at the University of Oxford at the conjoined Georgian Program of the University of Oxford and Shota Rustaveli National Science Foundation. At this moment she is working on an English language monography From Victimhood to Empowerment: Representing Women in 1920s Soviet Georgian Cinema

Scientific interests / research interests

Representing gender roles in cinema, Soviet cinema, Women’s question in the historical context.

სტატიები ჟურნალებში

„კინემატოგრაფიული კულტურა საქართველოში რევოლუციამდელი პერიოდიდან გასაბჭოებამდე.“ საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკა (1918-1921) ფორმისა და შინაარსის ძიებაში, ტომი II: კულტურა.  (forthcoming).

„კინო როგორც ისტორიული დოკუმენტი ალექსანდრე წუწუნავას ფილმ ხანუმა (1926) მაგალითზე“ კინ-O, საქართველოს კინემატოგრაფიის ეროვნული ცენტრის ჟურნალი (forthcoming).

„ქალები ორიენტალისტური მზერის ქვეშ“ კინ-O, საქართველოს კინემატოგრაფიის ეროვნული ცენტრის ჟურნალი, 2020/I. გვ.  106-115.

„Image of New Soviet Woman in Georgian Films“ in Gender in Georgia: Feminist Perspectives on Culture, Nation and History in the South Caucasus (eds. Maia Barkaia & Alisse Waterston), Berghahn Books, 2018, pp. 155-171.

„1920-იანი წლების ახალი საბჭოთა ქალი: მოლოდინები, რეალობა, რეპრეზენტაცია,“ ჟურნალში: ხმა ქართველი ქალისა, ტომი1, ნომერი 1, 2017, გვ. 1-10.

Meet the New Soviet Woman of 1920s:  Incompatibility of Strength and Femininity”  in Journal of Young Researchers, no.3, July, 2016, pp. 94-110.

Current Courses

Course Catalog

Gender and Visual Art; Film and History. Feature Film as Historical Document; Introduction to Contemporary Thought II; Women Representation in the Soviet Film of 1920-1930

Global and Local Contexts; Introduction to Contemporary Thought I